Week 3,4 en 5 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Roel Vreeken - WaarBenJij.nu Week 3,4 en 5 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Roel Vreeken - WaarBenJij.nu

Week 3,4 en 5

Door: Roel Vreeken

Blijf op de hoogte en volg Roel

05 Mei 2015 | Vietnam, Hanoi

Week 3,4 en 5: Chaing Mai, Chiang Rai, Slowboat tocht, Luang Prabang, Vang Vieng, Vientiane, Hanoi


Hallo allemaal,

Hierbij mijn tweede reisverslag vanuit de lobby van mijn hostel in het drukke Hanoi. Het heeft even op zich laten wachten, heb het druk gehad, maar hier is het dan. Ik in de afgelopen 3 weken weer heel veel meegemaakt, dus bij deze een lang verhaal van mij.


Chiang Mai
Zoals ik in mijn vorige reisverslag had vermeld ben ik , na AO Nang, gevlogen naar Chiang Mai. De grootste stad in het noorden van Thailand. Ik verbleef daar in guesthouse Chiang Puke Gate. Zoals de naam al doet vermoeden, nabij de poort van de oude stadsmuur van de stad. De dag na aankomst heb ik meegedaan met de viering van Chokran, het Thaise nieuwjaarviering. Hierbij gaat iedereen de straat op om elkaar nat te gooien met emmers en te spuiten met waterpistolen. Ik heb hier ook aan meegedaan, samen met mijn dorm-genoten. In tegenstelling tot wat ik had gedacht, beviel het erg goed: het was grappig en je kreeg van het personeel van het hostel gratis drank. De tweede en de derde dag in CM, de stad bezocht. De stad heeft vele mooi tempels, en veel ervan heb ik bekeken.


Pai en Chiang Rai
Na 3 dagen Chiang Mai, ben ik twee dagen naar het bergdorpje Pai, gegaan. Pai is gelegen in het Noordwesten van Thailand en in een brede valei, en staat bekend om het feit dat het een backpackers oord pur sang met een behoorlijke hippy ambiance. Met een rit van 3 uur in een van (een klein busje) door de bergen (werd een beetje wagenziek), aangekomen in Pai. Ik had vantevoren mijn verblijf al geregeld, en dat bleek erg verstandig te zijn, aangezien in vele guesthouses en hostel al vol was. Deze avond nog wat een festival bezocht in de naije omgeving met wat mensen van mijn guesthouse, en de volgende dag een scooter gehuurd en de omgeving verkend. Ik heb de hot springs bezocht en ingegaan, en verder nog wat mooie tempels en een mooie vieuwpoint met een mooi uitzicht over de valei.
De derde dag teruggereist naar Chiang Mai, en de volgende dag werdt ik opgepikt om te reizen naar de grens van Thailand voor mijn tocht in de slowboat naar Luang Prabang (Laos). Onderweg zijn we gestopt in Chiang Rai, en daar de White Temple bezocht; een zeer bijzondere tempel, geheel fel wit…. nog nooi zoiets gezien. Na deze stop in Chiang Rai zijn we verder gereden en aangekomen in het Thaise grensplaatsje Chiang Khong.


Slowboat programma (Chiang Khong/Huay Xai. Pakbeng, Luang Prabang)
In Chiang Khong hebben we overnacht, en de volgende dag de grens over gestoken met Laos. Visum ontvangen, en vervolgens in het plaatje Huay Xai in de slowboat gestapt. De slowboat is een traditioneel houten boot en doet zijn naam zeker eer aan. Het gaat erg langzaam, en je zit er twee volle dagen in. Het voordeel hiervan is, is dat je veel ziet, je een beeld krijgt van het leven langs de Mekong rivier van de Laotianen en je hebt veel tijd om foto’s te maken (wat ik ook heel veel heb gedaan). Na 6 uur in de slowboat gezeten te hebben aangekomen in Pakbeng. Een klein dorpje aan de Mekong River, waarbij je het idee krijgt dat het economisch geheel afhankelijk is van de backpackers die elke dag aankomen met de slowboat. In pakbeng overnacht, en de volgende dag weer een hele dag slowboot van 9:00 tot 17:00. Om 17:00 uur aangekomen in Luang Prabang.


Luang Prabang,Vang Vieng en Vientiane
Aangekomen in Luang Prabang verbleven in mooie hostel in Franse koloniale sijl. In dit hostel verbleven ook wat Engelsen die ik heb leren kennen in de slowboat en Luke (leren kennen in Thailand, zie vorig reisverslag). In LP hebben we een mooie waterfal en een museum bezocht.

Na LP, aangekomen in het bergdorpje Vang Vieng dat bekend staat om het tuben. Tuben is zitten in de binnenband van een tractor, en vervolgens met een biertje in je hand je van de rivier af laten glijden. Uiteraard heb ik in Vang Vieng gedaan (ik moest het een keer gedaan hebben ), maar een mooie blauwe lagune en een mooie grot in de nabije bezichtigd.

Na 3 dagen VV, de bus genomen naar Vientaine, de hoofdstad van Laos. Vientiane is een mooie stad, maar blijft bij mijn ook als herinnering als de meeste hete stad die ik ooit heb meegemaakt. Overdag was het in de 40 graden. Dus: veel zweten en veel water drinken. In de stad heb ik Laotiaanse versie van de Arc de Triomp bezocht en beklommen en de volgende dag Buddah Park bezocht. Een park aan de Mekong River vol met artistieke beelden van Buddah, dieren en tempels. De avond afgesloten met een Leffe Blond in een Belgisch Café aan de Mekong river in Vientiane.


Hanoi
De volgende dag mijn backpack ingepakt en gevlogen naar het 3e land dat ik ga bezoeken, Vietnam en ik begin in Hanoi. Gisteren aangekomen, en ik verblijf nu momenteel in een hostel in het oude centrum van de stad. Hanoi is een nog drukkere stad dan Bangkok, maar wel minder heet gelukkig. Ik verlijf hier een paar dagen, doe vervolgens een tweedaagse excursie naar Halong Bay, en vervolgen ga ik met de trein naar Hue.

In Vietnam zal ik 3 weken verblijven, dus zo rond mijn grensovergang met Cambodja zal ik mijn derde reisverslag tikken. Het gaat verder goed met mij, ben geheel gewend nu aan het backpacken en enigzins aan de hitte.

Groetjes,

Roel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 13 Maart 2015
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 2218

Voorgaande reizen:

24 Maart 2015 - 23 Juni 2015

Rondreis Zuidoost Azie

Landen bezocht: