wk 6 - 11 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Roel Vreeken - WaarBenJij.nu wk 6 - 11 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Roel Vreeken - WaarBenJij.nu

wk 6 - 11

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

11 Juni 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Sur Sdei!,

Hierbij mijn reisverslag vanuit een heet Siem Reap (38 graden). Gelukkig heb ik een internetcafeetje kunnen vinden met airconditioning, dus ik typ dit verhaal gelukkig niet met zweet op mijn voorhoofd en kleverige handen. Het is al weer een behoorlijke tijd geleden dat ik mijn vorige reisverhaal heb opgestuurd, dus daarom een lange verhaal. Veel leesplezier.

Hanoi & Ha Long Bai
In mijn vorige verslag ben ik gestopt in Hanoi. In Hanoi heb ik drie nachten gespendeerd in May de Ville Hotel. Howel ik in een dorm (slaapzaal) verbleef, was het meer een hotel dan een hostel. Een goede plek om te verblijven, dus voorzieningen van een hotel maar de prijs van een hostel en midden in met oude centrum, The Old Quarter. Op de eerste dag heb ik naar het 'Hao Lo' gevangenismuseum bezocht. Een hele interessante oude gevangenis om te bezoeken. Het is gebouw door de Fransen in 1896, om opstandige Vietnamezen/vrijheidsstrijders tijdens de coloniale bezetting in op te sluiten en te straffen. Je komt erachter hoe ze deze mensen hebben behandeld, en dat is niet al te best (o.a. de guillotine was een veelgebruikt middel). De volgende dag, het Hoi Chi Minh Complex bezocht. Daar is alles Ho Chi Minh: HCM Museum, HCM plein, HCM Mausoleum en HCM Stilt House. Ik heb ze allemaal bezocht en het geeft een goed beeld hoe deze revolutionaire leider heeft geleefd en hoe belangrijk HCM is geweest voor de Vietnamezen en nog steeds is. De derde dag naar Ha Long Bai voor een tweedaagse boottocht door de baai. De boot is eigenlijk een soort authentiek, houten cruiseschip met hutten, en uitgebruide lunches en diners (het was allemaal een stuk luxer dan ik had verwacht) . Op de eerste dag van dit programma hebben we een mooie grot bezocht, gekayat, een drijvend dorp/floating village bezocht (nouja, het waren een paar huizen) en een cursus spring rolls maken gevolgd. In de avond heb ik een poging gedaan om een inktvis te vangen met een hangel, helaas zonder succes. De tweede dag in HLB een parelkwekerij bezocht en eenmaal terug aan land met de bus weer terug naar Hanoi. Aangekomen in Hanoi aan het einde van de middag ben in de avond op de nachttrein gestapt naar Hue (een stad in het middan van Vietnam). Hoewel deze manier van reizen wat duurder is dan de nachtbus, was het het geld zeker waard. Ik zat ik in een coupe met 3 locals. Ze waren zeer vriendelijk (kreeg gelijk een stuk fruit in mijn hand gedrukt) en heb een tijd met een paar van hun zitten praten. Die nacht redelijk goed geslapen en de volgende dag aangekomen in Hue.

Hue & Hoi An
In Hue heb ik 3 nachten verbleven. Hue is de oude keizerlijke stad van Vietnam. In het centrum ligt de oude Citadel/keizerlijk paleis. Tijdens het Tet-offensief in de Vietnamoorlog is er in deze stad zwaar gevochten, en is deze citadel grotendeels vernietigd. Echter, er is reeds behoorlijke veel gerestaureerd en interessant om te bezoeken. Ik heb verder nog een oude pagoda bezocht in combinatie met een boottocht over de 'perfume river'. Na Hue ben ik met een busje (mini van) naar Hoi An gereisd. Een mooi, klein, authentiek stadje met pitoreske straatjes en honderden kleermakers. Hier heb ik voor een dag een fiets gehuurd en door het stadje gefiets. Het voelde goed om naar een paar maanden weer eens op een fiets te zitten. En ik heb voor een dag een goede kookcursus gevolgd. Deze cursus vond ik een groot succes en was leuk om aan deel te nemen. De groep bestond uit 8 mensen, en eerste gingen we met een gids de markt op om de etenswaar te halen. Iedereen had een handje bij zich om wat waar in te doen. Vervolgens met de boot over de rivier aangekomen op eiland waar de cursus werd gehouden. De cursus bestond uit het bereiden van 4 gerechten en was een succes, heb na afloop de recepten meegekregen en terug in Nederland ga ik zelf nog een keer proberen.

Nathang & Dalat
Na Hoi An met de slaapbus naar Na Thrang afgereisd. NT is een badplaats gelegen in het zuidoosten van Vietnam. Het heeft mooie stranden en je kan er goed snorkelen en duiken. Ik verblijf een erg goed hostel met drie, ontwapenende meisjes bij de receptie, met opvallende namen: Snow, Phon en Twin.
Wat me in deze stad gelijk de eerste dag opviel is het enorme aantal Russiche toeristen dat daar verlijft. Het leek alsaf de helft van de stad door deze mensen is overgenomen. Veel restaurants en hotel behoren tot een Russiche eigenaar en van alle menu kaarten is er een versie van in het Russich. Maar goed, in Na Thrang heb ik een dag gesnorkeld en dag besteed aan luieren aan het strand wat alweer een tijd geleden is geweest.
De volgende bestemming is Dalat, een bergplaatsje (ca. 2.500 meter hoog) en ik had er voor gekozen om ditmaal niet op de gebruikelijke manier te reizen, maar op een bijzondere manier, namelijk achterop de motor van een zogeheten Easy Rider (mister Mhien). Dit een motorrijder die toeristen aanbied op achterop de motor te gaan zitten, en vervolgens te toeren door mooie gebieden in Vietnam om uiteindelijk aan te komen op plaats van bestemming. Het programma bestond uit drie dagen met twee overnachtingen. Tijdens de toer heel veel gezien en bezocht waaronder: een rubberplantage, baksteenfabriek, zijde productiefabriek en een cashewnoten fabriek. Eerste nacht verbleven in een hotelletje in een stadje aan de beroemde Ho Chi Minh Trail en de tweede nacht verbleven in een homestay. Tijdens de derde dag toeren aan het einde van de middag aangekomen in Dalat. Dalat is een mooie stad met veel gebouwen in Frans coloniale stijl op grote hoogte geleden, met daarom een aangekomen koel klimaat. Hier heb ik de eerste avond beleeft waarop ik zelf een trui nodig had. Heel aangenaam dus, helaas heb ik er maar een halve dag kunnen verblijven, vanwege de visa periode waar ik aan gebonden was (moest over 4 dagen al het land uit).

Ho Chi Min City/Saigon
De volgende dag dus met de bus op naar Ho Chi Minh City, ook wel beter bekend als Saigon. In Saigon twee volle dagen aan 'sightseeings' besteed. De eerste dag het War Remnants Museum heb ik bezocht en de tweede dag de Cu Chi tunnels. Twee zeer interesantte locaties om te bezoeken, en geeft je een goed beeld hoe het werkelijk in de Vietnam oorlog eraan toe is gegaan. Met name is het museum zie je een kant van de oorlog die je normaliter niet te zien krijgt. Daarbij bedoel ik met name de gruwelijke gevolgen van het masale gebruik van Agent Orange door de Amerikanen. Ook de Cu Chi tunnels was erg interessant en we hebben ook nog even door een stukje tunnel (10 m) door mogen kruipen. Na CHM per bus de grens over gestoken met Cambodja en aan gekomen in Phnom Phen.

Phnom Phen
Deze hoofdstad van Cambodja staat synomiem voor de killing fields en andere bezichtingen die te maken met de verschrikkingen gepleegd door het regime van de Rode Khmer eind jaren zeventig. In de stad de S21 prison museum bezocht. Voor de RK regime was het een doodgewoon schoolgebouw, maar het regime vond scholen niet meer nodig en hebben dit gebouw een gevangenis gemaakt. Uiteraard heb ik ook de killing fields bezocht de volgende dag. (Wat op deze plaatsen is gebeurd eind jaren 70 mag je zelf opzoeken voor degene die het niet weten, wil dit verslag niet al te deprimerend maken)

Kampot & Kep
Na PP, met de bus afgereisd naar Kampot. Een mooie stad in het zuiden van Cambodja gelegen aan de gelijknamige rivier Kampot. Het is tevens gelegen nabij een mooi nationaal park met de berg Bokor. Deze berg heb ik met aantal andere backpackers met een scooter beklommen en op een andere dag hebben we deelgenomen aan boottocht over de rivier tijdens. Ook tijdens zonsondergang wat vele mooie foto's heeft opgeleverd.
Na Kampot aangekomen in Kep. Een badplaatsje ten oosten van Kampot op een half uur rijden. Dit plaatje staat bekend om de visserij op krab. Dit heb ik dus uiteraard op een avond gegeten, samen met een Vlaamse backpacker die ik toevallig in Kep tegen het lijf ben gelopen. Was een gezellige avond geworden, en de krab smaakte prima. Verder heb ik hier nog een dag een scooter gehuurd, en waarmee in de regio heb rondgereden en een aantal zoutwinningsgebieden heb bezocht. Aardig om te bekijken.

Koh Rong, Sihanoukville (Otres beach 1) en Siem Reap
Na kep met de bus afgereisd naar Koh Rong. Een eilandje voor de kust van de stad Sihanoukville. Op dit eiland deelgenomen aan een boottocht met onder anderen: snorkelen, vissen, mooie stranden van naburige kleine eilandjes bezoeken en lichtgevend plankton bekijken in de avonduren. Tussen 7 en 8 uur vaarde de boot naar een plaats waar zich veel plankton bevind, vervolgens in de zee gesprongen en voor je het weet zwem je midden in een zee van lichtgevend. Als je bewegingen maakt in de zee, en dus de plankton aanraakt, geven ze een groengevend licht af. Heel bijzonder is om mee te maken.
Op dit eiland 2 nachten doorgebracht en vervolgens vertrokken naar Sihanoukville, naar een strand 5 km verwijder van stad, genaamd Otres Beach 1. Hier verbleef ik op een mooi locatie, een guesthouse, 6 meter verwijderd van de zee. Eerlijk gezegd hier niet veel gedaan. Zwemmen in zee en luieren een boek lezen op het strand was voornamelijk het dagprogramma.
Na Sihanoukville met een busreis via Phnom Phen (12 uur) aangekomen in Siem Reap. De stad nabij het beroemde Ankor wat. Op het moment dat ik dit typ ben ik hier nu de tweede dag, en dus nog niet veel gedaan. Ik ga hier zeker 2 volle dagen Ankor Wat bezoeken (waaronder een met zonsopkomst) en willicht nog wat andere activiteiten. Het is wederom een erg hete stad, maar gelukkig verblijf ik nu in een dorm met een goede airco.

Ik ben inmiddels redelijk aan het einde van mijn reizen gekomen. Anderhalve week is de periode dat nog resteerd. Dat zal ik besteden in Siem Reap, Koh Chang (of een ander Thais Eilandje) en laatste paar dagen in Bangkok. 'S ochtends vroeg op 23 juni vertrek ik weer naar Nederland op dezelfde dag nog kom ik aan op Schiphol.
Ik ga van mijn resterende tijd nog goed genieten, en ik hoop jullie allemaal weer te zien in de zomer in Nederland.

Groetjes,
Roel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roel

Actief sinds 13 Maart 2015
Verslag gelezen: 950
Totaal aantal bezoekers 2220

Voorgaande reizen:

24 Maart 2015 - 23 Juni 2015

Rondreis Zuidoost Azie

Landen bezocht: